W pierwszej połowie 2019 r. (styczeń – czerwiec) Dubaj odwiedziło 8,36 milionów turystów z całego świata, spędzając w mieście przynajmniej jedną noc. Jest to o 3% więcej niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym (8,10 milionów). Tak duży wzrost świadczy o silnej pozycji dubajskiego sektora turystycznego, który jest kluczowym elementem dywersyfikacji gospodarczej i ważnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu PKB w 2020 r. Tak duża liczba przyjezdnych umocniła również pozycję Dubaju jako najpopularniejszego kierunku turystycznego na świecie.
Pomimo trudnych warunków lotniczych i niestabilnej sytuacji geopolitycznej, po raz kolejny najwięcej turystów przyleciało z Indii (aż 997 000). Dubaj nieprzerwanie cieszy się zainteresowaniem mieszkańców Indii głównie ze względu na wysoką skuteczność kampanii promocyjnych prowadzonych w miastach powyżej 1 miliona mieszkańców.
Niezmiennie na drugim miejscu pod względem liczby przyjezdnych znajdują się mieszkańcy Arabii Saudyjskiej (755 000 turystów). Stanowi to 2% wzrost w porównywaniu z pierwszym półroczem 2018 r. Największy wzrost (o 4,9%) nastąpił w okresie święta Id al-Fitr (święto dziękczynienia obchodzone w islamie na zakończenie ramadanu). Na tej podstawie można powiedzieć, że Dubaj cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród saudyjskich rodzin.
Stabilną pozycję w rankingu utrzymuje również Wielka Brytania, z której przyjechało 586 000 podróżnych, pomimo wyraźnego osłabienia brytyjskiego funta szterlinga (w stosunku do dolara amerykańskiego) oraz politycznych i gospodarczych perturbacji związanych z brexitem.
Rekordowy 11% wzrost w stosunku do pierwszego półrocza 2018 r. został osiągnięty przez Chińczyków (4 pozycja w rankingu). W okresie od stycznia do czerwca 2019 r. do Dubaju przyjechało 501 000 gości z tego kraju. To potwierdzenie sukcesu strategii Dubai Tourism, której celem jest między innymi utrzymanie wysokiego zainteresowania kierunkiem na chińskim rynku.
Bardzo wysoki wzrost liczby turystów przyjeżdżających do Dubaju osiągnął też Oman. Dzięki 28% wzrostowi kraj ten znalazł się w pierwszej piątce (499 000 turystów). Stanowi to potwierdzenie skuteczności sezonowych kampanii i działań prowadzonych przez miasto.
W 2018 r. wprowadzono możliwość wyrobienia dubajskiej wizy po przyjeździe do Emiratu. Spowodowało to gwałtowny wzrost turystów podróżujących z Rosji. W pierwszej połowie 2019 r. do Dubaju przyjechało 375 000 rosyjskich turystów (6 miejsce w rankingu).
Turyści ze Stanów Zjednoczonych znaleźli się na siódmym miejscu w rankingu (329 000 odwiedzających). Stanowi to nieznaczny wzrost w porównaniu do pierwszej połowy zeszłego roku (327 000). Liczba przyjezdnych z Niemiec wzrosła o 5% (316 000 odwiedzających). Turystów z Pakistanu było 3% więcej (253 000). Kraje te zajęły odpowiednio 8 i 9 pozycję. Pierwszą dziesiątkę zamykają Filipiny, które skoczyły o 3 pozycje do góry (216 000 turystów). Ten 29% wzrost sprawia, że jest to najszybciej rozwijający się rynek turystów przyjeżdżających do Dubaju w 2019 roku.
Kraje Europy Zachodniej są regionalnym liderem pod względem liczby przyjezdnych w pierwszej połowie 2019 r. Stanowią oni 21% wszystkich turystów. Jest to zasługa Dubai Tourism, który wciąż pozyskuje nowe rynki oraz wykorzystuje bezpośrednie połączenia lotnicze do Europy. Obok Wielkiej Brytanii i Niemiec, 10% wzrost przypadł na Francję i 5% na Włochy. Drugie i trzecie miejsce w rankingu regionalnym zajmuje Rada Współpracy Zatoki Perskiej oraz kraje Azji Południowej. Osiągnęły odpowiednio 18% i 16% udział w liczbie turystów przyjeżdżających do Dubaju. Turyści z Azji Północnej i Południowo-Wschodniej stanowią 12% wszystkich przyjezdnych. Podróżni z Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej stanowią 10% wszystkich turystów. Rosja oraz kraje Europy Wschodniej mają 9% udział w dubajskim rynku turystyki przyjazdowej. Turyści z Ameryki Północnej i Południowej stanowią 7% wszystkich podróżujących, a Afryki – 5%.
Dubaj nadal podejmuje wyzwania, które mają dynamicznie rozwijać branżę turystyczną. Ułatwianie przyjazdu do Emiratu dzięki nieskomplikowanym procedurom wjazdowym pozostaje nadrzędnym priorytetem Dubai Tourism. Z opłaty wizowej zostały zwolnione dzieci poniżej 18. roku życia, podróżujące w towarzystwie rodziców. Wszystkie te działania wzmacniają status Dubaju jako czołowego kierunku turystycznego przyjaznego rodzinom.
Miasto nadal skupiała swoje wysiłki na zapewnianiu mieszkańcom i turystom szeregu najwyższej klasy ofert i atrakcji. Jednym z osiągnieć było otwarcie największego w regionie, wielofunkcyjnego centrum rozrywki Coca-Cola Arena. Centrum, które pomieści 17 000 osób, oferuje całoroczny program turniejów sportowych i e-sportowych, wydarzeń teatralnych, występów muzycznych i konferencji.
Branża hotelowa
Dubajskie hotele nadal pozostają nieodłącznym elementem sukcesu Emiratu. Przyczyniają się do szerokiego rozwoju branży turystycznej poprzez dostarczanie najwyższej jakości usług i standardów.
Średnie obłożenie hoteli wynosiło 76%. Stanowi to jeden z najwyższych wskaźników na świecie. W pierwszej połowie roku obiekty noclegowe udzieliły łącznie 15,71 milionów noclegów (wzrost o 5% w stosunku do analogicznego okresu w 2018 r.).
Na koniec czerwca 2019 r. dubajska baza hotelowa dysponowała 118 345 miejsc noclegowych w 714 placówkach. Oznacza to 6% wzrost, który jest potwierdzeniem dużej stabilności inwestycyjnej.
Luksusowe 4- i 5-gwiazdkowe hotele stanowiły odpowiednio 25% i 34% bazy hotelowej Emiratu, natomiast placówki mające od 1 do 3 gwiazdek stanowiły 20%. 21% udział w bazie noclegowej stanowią apartamenty hotelowe z kategorii deluxe/superior i standard, odpowiadając na rosnący popyt na bardziej zdywersyfikowane rodzaje noclegu. (TC)
zdjęcia: arch. redakcji