Diners Club Polska przeprowadził badania, z których wynika, że wzrasta standard podróży służbowych. W porównaniu np. z 2015 r. kiedy delegacji było więcej, w tym roku ponad 70% firm wykorzystuje samochody służbowe, a 25% z nich przeprowadza transakcje bezgotówkowe. Obejmuje to także firmowe karty kredytowe dla pracowników podróżujących służbowo. Niemal połowa (49 proc.) mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wysyła pracowników w podróże służbowe. Najwięcej wyjazdów organizowanych jest w firmach przemysłowych (43 proc.) oraz usługowych (32 proc.).
W 2015 roku w podróż służbową wysyłało pracowników 53 proc. firm z sektora MŚP. Natomiast w 2017 roku odsetek przedsiębiorstw delegujących reprezentantów poza miejsce pracy spadł do 49 proc. Obecnie najwięcej delegacji odbywa się w branży przemysłowej (organizuje je 43 proc. firm) i usługowej (32 proc.). W porównaniu do ostatnich dwóch lat, ponad trzykrotnie zmalała liczba delegacji w sektorze handlowym – aktualnie służbowo wyjeżdżają pracownicy tylko niemal co piątej z nich, ale to oni właśnie najwięcej czasu przebywają w podróży.
Pomimo, że tylko 18 proc. firm handlowych wysyła swoich pracowników w delegacje, to właśnie reprezentanci tego sektora w podróży spędzają najwięcej czasu. Prawie 40 proc. z nich poza miejscem pracy przebywa średnio raz na tydzień lub częściej, a ponad 80 proc. tych delegacji trwa co najmniej dwa dni lub dłużej. Najwięcej wyjazdów organizują firmy przemysłowe, jednak reprezentanci tej branży nie spędzają na nich tak dużo czasu – ponad połowa przedsiębiorców przyznała, że ich pracownicy w delegacji bywają rzadziej niż raz w miesiącu.
Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska stwierdziła, że: „Dwa lata temu w delegacje pracownicy jeździli również znacznie częściej – co trzecia firma poza miejsce pracy wysyłała reprezentantów co najmniej raz w tygodniu lub częściej. Jednak porównując wyniki dwóch edycji badań, możemy zauważyć, że podniósł się standard organizacji podróży. Jednym z powodów może być za pewne sytuacja finansowa przedsiębiorstw, gdyż ponad 67 proc. właścicieli zadeklarowało, że kondycja ich firmy jest na bardzo dobrym lub dobrym poziomie.”
Służbowy samochód i karta kredytowa stają się coraz bardziej popularne
Firmowym samochodem posługuje się już prawie 70 proc. MŚP. Podróżuje się nim w większości przedsiębiorstw przemysłowych (86 proc.) oraz handlowych (85 proc.). Prywatne auto natomiast, w celach służbowych użytkują najczęściej reprezentanci sektora rolniczego (100 proc.)
Z kart służbowych w delegacjach korzysta już 17 proc. MŚP. Najbardziej przekonały się do nich firmy handlowe (30 proc. z nich w podróży posługuje się kartą służbową) oraz przemysłowe – spośród których już co piąta firma rozlicza się bezgotówkowo. Katarzyna Fotyga dodała także iż: „W porównaniu do 2015 r. korzystanie z kart firmowych wzrosło o 7 punktów procentowych. To oznacza, że firmy coraz bardziej doceniają przejrzystość i wygodę tego typu transakcji. Niektóre karty firmowe gwarantują przedsiębiorcom szerokie pakiety usług dodanych, które wbrew pozorom mogą wygenerować sporą oszczędność czasu i pieniędzy. Na przykład karta Premium Vintage oferuje ubezpieczenie w podróży zagranicznej, którym objęty jest posiadacz oraz podróżujący wraz z nim pracownicy.”
Podróżujący pracownicy sami zajmują się organizacją wyjazdu
52 proc. firm organizację wyjazdu służbowego powierza delegowanemu pracownikowi. Osobne stanowisko dla osoby lub zespołu zajmującego się tylko i wyłącznie tymi zadaniami deklaruje 14 proc. przedsiębiorców. Co trzeci właściciel przyznał natomiast, że podróżami zarządza konkretny pracownik, ale nie jest to jedyny obowiązek, który wykonuje.
W 2015 r. odsetek wyjazdów organizowanych „na własną rękę” był niższy (45 proc.), a co czwarte MŚP dysponowało osobnym stanowiskiem dla osoby zajmującej się podróżami. Obecnie, najwięcej tzw. „travel managerów” posiadają firmy handlowe (co trzecia) i przemysłowe (co piąta).
Wg Katarzy Fatygi : „Przy tak dużej liczbie wyjazdów organizowanych przez pracowników samodzielnie, w pierwszej kolejności powinno się zadbać o przejrzystą formę monitorowania i rozliczania wydatków. Warto zastanowić się także nad tym, czy zarządzanie formalną stroną wyjazdów nie jest dla pracowników zbyt czasochłonne. W optymalizacji kosztów i procesów mogą pomóc produkty finansowe przeznaczone dla firm. Często oferują one także usługi dodatkowe zwiększające komfort podróżowania, a niektóre wręcz posiadają funkcje „concierge osobisty”, który może w całości przejąć obowiązki związane z organizacją podróży.”
Źródło: materiały prasowe