Tylko 3 kraje stanowią 50 procent całego rynku turystycznego w Polsce. Grecja, Hiszpania i Bułgaria przejmują aż 55,7 proc. całej oferty przedsprzedażowej Lata 2017. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o minus 1,5 proc., zaś liczba klientów – o minus 2,3 proc.
System rezerwacyjny MERLINX opracował raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych, który został przedstawiony przez PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki). Opracowanie pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 82,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 12,9 proc. a autokarowe 4,2 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 17,6 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 326,6 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o minus 12 proc.
Sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2016 do 31 października 2017 roku, dla pierwszej dziesiątki wyglądała tak samo, jak w ostatnich dwóch tygodniach: Grecja, Bułgaria, Hiszpania, Turcja, Włochy, Egipt, Albania, Chorwacja, Portugalia i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się pięć greckich i dwa bułgarskie. Na podium znajdują się Burgas, Heraklion i Antalya.
Najmniej kosztują imprezy w Warnie (2 109 zł) i w Burgas (2 072 zł). Najdrożej jest na Majorce (3 208 zł) i w Chanii (3 056 zł).
Według raportu PZOT dynamika sprzedaży oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 6,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 3,1 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 285,6 proc., zaś autokarówek – zmalała o minus 9,6. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 22,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 79,1 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 18,6 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+3,5 proc.), Bułgaria (+10,2 proc.), Turcja (+36,7 proc.), Włochy (7,5 proc.), Egipt (+106,2 proc.), Albania (106,4 proc.), Chorwacja (+6,3 proc.), Portugalia (2,7 proc.) i Cypr (1,1 proc.). Na szesnastej pozycji znajduje się Malta (+122,9 proc.) a na dwudziestej – Tanzania (+106,4 proc.). Polska znajduje się na pozycji 13. (+11,5 proc.).
Najwięcej, 30,2 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Hiszpania stanowi 16,8 proc., Bułgaria – 8,7 proc., Turcja – 6,7 proc., Włochy 5,9 proc., Egipt – 5,8 proc. (TC)