Dubaj w pierwszym kwartale 2022 r. zajął pierwsze miejsce na świecie pod względem obłożenia hoteli
- W pierwszym kwartale 2022 r. emirat przyjął 3,97 mln podróżnych, którzy skorzystali z noclegu w Dubaju. Fakt ten, świadczy o coraz szybszym tempie rozwoju turystyki.
- Emirat osiągnął najlepsze wyniki w pierwszym kwartale 2022 r., odnotowując 214% wzrost liczby odwiedzin r/r.
- 1,78 mln międzynarodowych turystów odwiedziło Dubaj w marcu 2022 r., tym samym przekraczając liczbę odwiedzin w rekordowym marcu 2019 r.
- Wysokie wyniki obłożenia hoteli – na poziomie 82% – przewyższają wskaźniki w rekordowym pierwszym kwartale 2019 r.
- 24 miliony krajowych i zagranicznych turystów odwiedziło Expo 2020, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego i turystycznego w emiracie.
W pierwszym kwartale 2022 r. w Dubaju zanocowało 3,97 miliona międzynarodowych turystów. Jest to wzrost o 214% w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r., w którym odnotowano 1,27 miliona nocujących gości. Emirat zajął również pierwsze miejsce na świecie pod względem obłożenia miejsc hotelowych osiągając wynik 82%.
Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Książę Koronny Dubaju i Przewodniczący Rady Wykonawczej Dubaju, powiedział Zdolność Dubaju do bicia kolejnych rekordów we wskaźnikach turystycznych pokazuje sukces wizji szejka Mohammeda bin Rashida Al Maktouma, Wiceprezydenta i Premiera ZEA oraz Władcy Dubaju, polegającej na stworzeniu z emiratu ośrodka biznesu, inwestycji, przedsiębiorczości i turystyki, rywalizującego z najlepszymi na świecie miastami. Spójna wizja i determinacja w jej realizacji pozwoliły przezwyciężyć najtrudniejsze globalne wyzwania, w tym skutki niedawnego światowego kryzysu zdrowotnego i stworzyć miejsce atrakcyjne zarówno dla turystów, jak i podróżnych biznesowych.
Wyjątkowo duża liczba odwiedzających w pierwszych trzech miesiącach roku świadczy o tym, że Dubaj znajduje się w czołówce światowego zainteresowania podróżnych. Wyniki te potwierdzają zdolność emiratu do wdrażania atrakcyjnej i innowacyjnej propozycji rozwoju turystyki, spełniającej potrzeby najbardziej wymagających globalnych podróżnych. Ponadto, ogromna różnorodność odwiedzających pokazuje popularność Dubaju jako miejsca, łączącego różne narodowości, regiony i kontynenty dodaje.
Według najnowszych danych opublikowanych przez Departament Gospodarki i Turystyki Dubaju (DET) podczas trwających w Dubaju targów Arabian Travel Market (ATM), liczba międzynarodowych turystów, którzy przyjechali do emiratu w pierwszym kwartale tego roku jest najwyższa od czasu globalnej pandemii.
Marzec br. był szczególnym miesiącem pod względem przyjazdów turystów – miasto odwiedziło 1,78 miliona międzynarodowych gości, co stanowi 11% wzrost w stosunku do okresu sprzed pandemii (w marcu 2019 r. miasto przyjęło 1,61 miliona gości korzystających noclegów). Imponujące wyniki Dubaju w pierwszym kwartale 2022 r. przekładają się także na znakomite wyniki obłożenia miejsc hotelowych.
Helal Saeed Almarri, Dyrektor Generalny DET, powiedział „Znakomita wizja szejka Mohammeda bin Rashida Al Maktouma, pozwoliła osiągnąć tak wysokie wyniki w pierwszym kwartale 2022 r., które tylko ugruntowują pozycję Dubaju jako destynacji często wybieranej przez międzynarodowych podróżnych. Ogromny sukces Expo 2020, wraz z atrakcyjnym kalendarzem wydarzeń organizowanych w pierwszych trzech miesiącach tego roku, zdecydowanie umocnił pozycję miasta globalnego centrum gospodarki i turystyki. Dalej będziemy dążyć do rozszerzenia turystycznego portfolio Dubaju o nowe i zróżnicowane segmenty rynku, a także skupimy się na dłuższych pobytach i ponownych odwiedzinach”.
Znaczenie rynków regionalnych
W związku z łagodzeniem ograniczeń w podróżowaniu na całym świecie, ruch z tradycyjnych rynków źródłowych Dubaju także odnotował wzrost w pierwszym kwartale br. Rynki regionalne, z których przyjeżdżają turyści nadal maja znaczny udział w całkowitej liczbie przyjazdów międzynarodowych: podróżni z krajów MENA i GCC stanowią łącznie 35% przyjazdów, z Europy Zachodniej – 24%, z Azji Południowej – 14%.
Dynamiczny rozwój hoteli
W pierwszym kwartale 2022 r. hotele w Dubaju poprawiły kluczowe wskaźniki gościnności. Średni dzienny koszt pobytu wyniósł 649 dirhamów (498 dirhamów w pierwszym kwartale 2019 r.), średnia długość pobytu to 4,3 nocy (3,5 nocy w pierwszym kwartale 2019 r.), a liczba zajętych pokoi wyniosła 10,22 miliona (8,63 miliona w pierwszym kwartale 2019 r.). Krajowe i międzynarodowe inwestycje w sektorze hotelarskim przyczyniły się do 8% wzrostu liczby obiektów hotelowych i 10% wzrostu liczby pokoi w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r. Obecnie Dubaj dysponuje 769 obiektami hotelowymi o łącznej licznie 140 192 pokoi (w pierwszym kwartale 2019 r. było to 716 obiektów ze 117 434 pokojami).
W pierwszych trzech miesiącach 2022 r. obłożenie miejsc w hotelach sięgnęło 82% (84% w analogicznym okresie w 2019 r.) Według danych firmy analitycznej STR Dubaj w pierwszym okresie 2022 r. zajął pierwsze miejsce na świecie pod względem obłożenia hoteli, wyprzedzając inne międzynarodowe destynacje, takie jak Londyn (56%), Nowy Jork (55%) i Paryż (51%).
Nagrody i wyróżnienia
W pierwszym kwartale 2022 r. w Dubaju otwarto nowe atrakcje turystyczne (m.in. Muzeum Przyszłości), a także kontynuowano działania zmierzające do dalszej dywersyfikacji oferty miasta, aby spełnić oczekiwania jak najbardziej zróżnicowanej grupy podróżników. Emirat otrzymał szereg nagród od branży turystycznej, podnosząc tym samym globalny wizerunek destynacji. Niedawno Dubaj zajął pierwsze i czwarte miejsce w konkursie Tripadvisor Travellers’ Choice Awards 2022, odpowiednio na najlepszą destynację „dla miłośników miasta” i „miłośników jedzenia”.
Pozycja Dubaju jako światowego centrum kulinarnego została dodatkowo wzmocniona przez ogłoszenie wydania w czerwcu tego roku przewodnika Michelin Guide Dubai oraz pojawienie się renomowanej marki Gault&Millau. Ponadto w lutym br. 16 dubajskich restauracji zostało wyróżnionych w rankingu 50 Najlepszych Restauracji Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki. W Dubaju znajduje się ponad 12 000 restauracji i kawiarni, w których serwowane są dania i napoje prezentujące dziedzictwo ponad 200 narodowości mieszkających w mieście.
Dubaj cały czas dąży, aby utrzymać pozycję jednego z najbezpieczniejszych miejsc na świecie. Zjednoczone Emiraty Arabskie są jednym z krajów o najwyższym odsetku zaszczepionych mieszkańców (97%).
Issam Kazim, Dyrektor Generalny Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing, powiedział „Sukces Dubaju, o którym świadczą wyniki osiągnięte w pierwszym kwartale 2022 r., potwierdza słuszność prowadzonej polityki, wprowadzonej na początku pandemii, zachowującej najwyższe standardy bezpieczeństwa. Nasza współpraca z rządem, sektorem publicznym i prywatnym, a także skuteczne działania promocyjne i marketingowe zasadniczo wpłynęły na napędzenie wzrostu w tym okresie. Znajdując się w początkowej fazie wyjątkowego wzrostu turystycznego, będziemy kontynuować dialog partnerami krajowymi i międzynarodowymi, aby utrzymać wielopłaszczyznową atrakcyjność Dubaju w 2022 r. i później”.
Globalne wydarzenia
Podstawę sukcesu osiągniętego w pierwszym kwartale 2022 r. stanowiły wydarzenia o globalnym zasięgu, na czele z Expo 2020. W Expo 2020 wzięły udział 192 kraje, integrując się pod hasłem „Connecting Minds, Creating the Future”, wspólnie promując kulturę, innowacje i naukę, przyciągając w ciągu 6 miesięcy 24 miliony odwiedzających. Inne wydarzenia o międzynarodowym zasięgu, które przyczyniły się do wzrostu liczby odwiedzających, to między innymi Dubai World Cup, World Government Summit, Binance Blockchain Week, Dubai Desert Classic, Dubai Duty Free Tennis Championship, Gulfood, Dubai International Boat Show oraz kultowy Dubajski Festiwal Zakupów. Oprócz ATM 2022 i Dubai Food Festival, miasto planuje zwiększyć liczbę zagranicznych przyjazdów, organizując w tym roku między innymi 25. edycję Dubai Summer Surprises. W tym roku DET będzie również świętować 10-lecie założenia oficjalnej platformy Dubai Calendar.
Konsekwentne wykorzystywanie innowacyjnych globalnych kampanii w celu podkreślenia różnorodności oferty turystycznej miasta i dotarcia do międzynarodowych rynków również odegrało istotną rolę w zwiększeniu liczby przyjazdów. W tym znaczący udział ma trwająca obecnie globalna kampania Dubai Presents z udziałem hollywoodzkich gwiazd: Jessiki Alby i Zaca Efrona. Kampania Dubai Presents, wyreżyserowana przez Craiga Gillespie, rozpoczęła się pod koniec 2021 r. i do tej pory została zrealizowana w 27 krajach w 16 językach w kinach, prasie, radiu, telewizji i kanałach cyfrowych oraz mediach społecznościowych. Do tej pory kampania wygenerowała ponad 850 milionów wyświetleń, stymulując zaangażowanie i zachęcając do rezerwacji. W marcu do kampanii dołączyła gwiazda Bollywood – Shah Rukh Khan – pokazując najlepsze doświadczenia, jakie Dubaj oferuje międzynarodowym turystom.
Inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju
Dubaj rozpoczął także realizację ważnych inicjatyw dbających o zrównoważony rozwój miejsca, w tym wdrażając dokument Dubai 2040 Urban Master Plan Miejski. W lutym 2022 r. szejk Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum zainicjował inicjatywę Dubai Can, której celem jest zachęcenie mieszkańców ograniczenia użycia plastikowych butelek jednorazowego użytku.
Innowacyjne podejście do rozwoju
Zmiany legislacyjne, w tym zwiększenie korzyści dla posiadaczy karty Golden Visa, a także wydłużenie okresu ważności wizy turystycznej z 30 do 60 dni, począwszy od września, mają na celu przyciągnięcie jeszcze większej liczby turystów i zachęcenie ich do dłuższego pobytu. Dubaj przygotował też programy „Retire in Dubai” i „Virtual Working” dla osób, które rozważają przeprowadzkę do Dubaju na stałe.
Departament Gospodarki i Turystyki w Dubaju
Zadaniem Departamentu Gospodarki i Turystyki w Dubaju jest wspieranie rządu w dążeniach do przekształcenia emiratu w główny międzynarodowy ośrodek turystyczno-gospodarczy, a także podniesienie wskaźników konkurencyjności w powyższych obszarach. Docelowo Dubaj ma zostać globalnym hubem handlowym i inwestycyjnym oraz najczęściej wybieranym kierunkiem wakacyjnym. Departament Gospodarki i Turystyki rozszerza swoje działania na rzecz poprawy gospodarki – zróżnicowanej, innowacyjnej i opartej na usługach – w celu przyciągnięcia najlepszych ekspertów z całego świata, stworzenia światowej klasy otoczenia biznesu oraz podniesienia efektywności działania. Departament Gospodarki i Turystyki wspiera również działania mające na celu przekształcić Dubaj w najlepsze na świecie miejsce do życia i pracy, podejmując inicjatywy promujące zróżnicowaną ofertę turystyczną, wyjątkowy styl i doskonałą jakość życia.
Departament Gospodarki i Turystyki to główna instytucja odpowiedzialna za planowanie, nadzorowanie, rozwój i działania marketingowe w zakresie turystyki i biznesu w Dubaju. Odpowiada także za udzielanie licencji oraz klasyfikację wszystkich usług biznesowych, w tym hoteli, tour operatorów oraz biur podróży. W portfolio Departamentu Gospodarki i Turystyki znajdują się Dubajski Departament Turystyki, Marketingu i Handlu, Dubajskie Biuro ds. Festiwali i Handlu Detalicznego, Dubajska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Eksportu, Dubajska Agencja Rozwoju Inwestycji, Dubajskie Biuro ds. MŚP, a także Dubai College of Tourism, Dubai Calendar oraz Dubai Business Events.