Zapewne zaczynacie planować swoje letnie wakacje i samo to daje już przedsmak zasłużonego odpoczynku. U wielu osób ten wstępny proces poszukiwania i rezerwacji wymarzonych wakacji może powodować frustrację. Prawdopodobnie po kilku wyszukiwaniach i porównaniu cen w Internecie zaczynacie zauważać, że notowania biletów biletów lotniczych oraz rezerwacji miejsc w hotelach nabierają tendencji wzrostowej. Takie działanie jest nazywane dyskryminacją cenową i stanowi powszechną taktykę w branży turystycznej. Ale istnieją sposoby, żeby się przed nią chronić.
Intuicyjnie niesprawiedliwa koncepcja dyskryminacji cenowej (jeśli nie opiera się na rasie, religii lub pochodzeniu narodowym) jest legalna i może przybierać różne formy. Jej ogólna zasada polega na tym, że potencjalni klienci mogą zobaczyć różne ceny tego samego produktu lub usługi na podstawie ich gotowości do zapłaty według postrzegania sprzedawcy.
Co może zrobić z Wami internet?
Wielu sprzedawców internetowych wykorzystuje specjalne algorytmy, żeby stworzyć iluzję wysokiego popytu i rosnącej ceny. Pewnie zdarzyło się wam zauważyć, że ceny wszystkich pokoi hotelowych, które sprawdzaliście wczoraj, wzrosły tylko po to, by zachęcić was do podjęcia szybkiej decyzji o rezerwacji. Albo widzicie komunikaty w stylu „pośpiesz się…, zostało już tylko… To samo dotyczy biletów lotniczych i wynajmu samochodów. Znakomita oferta, którą znaleźliście godzinę temu, uległa pogorszeniu. Zatem intuicja podpowiada wam ” muszę się spieszyć i dokonać rezerwacji w tej chwili”
Różne firmy internetowe wykorzystują spersonalizowane techniki wyceny do manipulowania emocjami ludzi. Liderzy w tej dziedzinie, na przykład Uber, zatrudniają ekonomistów behawioralnych, którzy pomagają tworzyć logikę algorytmów różnicowania cen.
Podstawowym składnikiem, dzięki któremu algorytmy działają, są dane online, które są pozyskiwane, gdy witryny wstawiają pliki cookie do przeglądarki i poznają Twój adres IP. Takie informacje mogą ujawnić, gdzie mieszkasz, jakie nowe lub drogie urządzenie używasz, które strony odwiedzasz, co Cię interesuje, czy jesteś łatwo sterowalny, czy nie, i wiele więcej.
Gdy dane są wykorzystywane do tworzenia spersonalizowanych cen, wynajem samochodu może stać się kosztowny, jeśli zarezerwowałeś już lot do jakiegoś miejsca. To samo dotyczy rezerwacji hoteli i lotów krajowych.
Manipulacja cenami może pójść nawet dalej, wiedząc, że jesteś użytkownikiem zupełnie nowego modelu iPhone’a, który wskazuje na większą siłę nabywczą, a co za tym idzie – chęć zapłacenia więcej niż inni klienci.
Jak uniknąć dyskryminacji cenowej?
Dosyć łatwo jest sprawdzić, czy odróżniasz się od innych potencjalnych podróżnych. Wykonanie kilku kroków może pomóc zaoszczędzić kwotę wartą kilku nocy we wspaniałym hotelu lub nawet biletu powrotnego, jeśli podróżujesz okazjonalnie.
Jeśli zauważysz wyższą cenę biletu lotniczego / cenę wynajmu samochodu / rezerwacji hotelu niż wcześniej, zrelaksuj się i postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:
- Usuń swój ostatni ślad cyfrowy. Możesz to zrobić, usuwając pamięć podręczną przeglądarki, historię i pliki cookie w ustawieniach przeglądarki.
- Włącz aplikację wirtualnej sieci prywatnej (VPN). Ta sztuczka może pomóc ci zmienić lokalizację, podając Ci inny adres IP. W wielu przypadkach ceny są oparte na lokalizacji urządzenia, więc możesz uniknąć wyższych cen, udając, że jesteś w innym kraju. Sprawdź różne kraje, aby zobaczyć, jak są tam oferty
- Włącz tryb incognito (Chrome), tryb prywatny (Safari) lub prywatne okno (Firefox) w przeglądarce. Ten krok pozwoli Ci przeglądać pliki bez plików cookie.
- Sprawdź ceny za pomocą innego urządzenia. Rozróżnienie między użytkownikami komputerów stacjonarnych i mobilnych jest powszechną praktyką.
- Zmień domenę najwyższego poziomu (.com, co.uk, .fr, .net) na inną. Na przykład loty4u.com mogą wyświetlać inne ceny niż loty4u.de.
- Najlepsze wyniki można osiągnąć, jeśli wszystkie te wskazówki są używane jednocześnie. (TC)