Prezes Ryanaira krytykuje CPK
Aktualnosci Transport

Prezes Ryanaira krytykuje CPK

Według prezesa Ryanair’a Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to marnowanie 30 miliardów złotych na zamek na piasku w postaci lotniska w szczerym polu. Ryanair uważa, iż marnowanie 30 miliardów złotych na lotnisko w szczerym polu jest równie dobrze przemyślane, jak inwestycja w Bitcoina lub inny równie bezużyteczny system ponzi.

Michael O’Leary z Ryanaira powiedział: „CPK mówi jedynie we własnym imieniu, nie ma pasażerów, nie ma też klientów – linii lotniczych. Ryanair nie będzie korzystać z CPK, podobnie jak, naszym zdaniem, nie uczyni tego LOT, ani żadna rozsądna linia lotnicza. Ryanair wypowiada się w imieniu 14 mln pasażerów, których każdego roku przewozimy z/do  naszych 12 polskich lotnisk. Nasi pasażerowie podróżujący do Warszawy chcą korzystać z lotnisk Chopin i Modlin, które mogą znacznie się rozwinąć, jeśli zostanie zdjęty sztuczny limit liczby lotów z lotniska Chopina, a rozbudowa terminala w Modlinie nie będzie blokowana przez PPL. Ryanair zaleca, aby polski rząd przestał marnować 30 miliardów złotych na „lotnisko Bitcoin” w szczerym polu, a zamiast tego przekazał 5 miliardów złotych do PAŻP, która w następstwie nie będzie musiała podnosić opłat (za czym idzie wzrost cen biletów dla polskich konsumentów i turystów), a pozostałe 25 miliardów oszczędności należy zainwestować w polskie szpitale i polskie szkoły z korzyścią dla polskich obywateli, polskich lekarzy, polskich pielęgniarek i polskich nauczycieli. Lotnisko CPK – zamek na piasku w szczerym polu będzie kolejną poważną nieudaną inwestycją podobnie jak terminal Brandenburg w Berlinie, którego budowa była opóźniona o 10 lat, a budżet zostal przekroczony o 5 miliardów euro. Miasto Warszawa jest dobrze skomunikowane przez swoje 2 istniejące lotniska Chopin i Modlin, a polscy podatnicy mogą i powinni zaoszczędzić miliardy, rozsądnie rozwijając porty Modlin i Chopin, rezygnując z Lotniska „CPK Bitcoin”.”

W rozmowie z Onet Podróże prezes Ryanaira Michael O’Leary powiedział, że pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego to „szalony plan” Zwrócił uwagę, że m.in. przypomina to sytuację z budową lotniska w Berlinie Przedstawiciele CPK odnieśli się do jego wypowiedzi. „To inwestycja przemyślana, oparta na liczbach i opłacalna dla polskiej gospodarki, a niekoniecznie dla irlandzkiego przewoźnika” – napisano w oświadczeniu. Prezes Ryanaira opowiadał m.in. o planach przewoźnika w Polsce, skomentował także kwestię planowanych przez PAŻP podwyżek opłat tzw. terminalowych i trasowych na polskich lotniskach nawet o 70 proc. Na pytanie, co sądzi o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego, stwierdził wprost, że to „szalony plan”

Wracamy do staroświeckich pomysłów, by budować wielkie pałace pomiędzy polami uprawnymi w czasie, gdy można inwestować mądrzej i rozsądniej w to, co już sprawnie działa. Ani dla Ryanaira, ani dla LOT-u nie jest to dobre rozwiązanie. Nie widzę sensu zamykania Lotniska Chopina. Przypomina to trochę to, co stało się w Berlinie. Lotnisko w Brandenburgii otwarto 15 lat później niż planowano, budowa zajęła trzy razy dłużej niż planowano, a koszty wzrosły kilkukrotnie – mówił.

Dodał, że dużą zaletą Warszawy jest to, że ma dwa lotniska: Okęcie i Modlin. – Lotnisko Chopina jest sztucznie ograniczone przez wymyślone na potrzeby LOT-u limity, tzn. niecałe 20 mln pasażerów, chyba że LOT poprosi o więcej slotów, to pewnie wtedy się znajdą. Konkurować z Chopinem chce natomiast lotnisko w Modlinie. Modlin wykonał fenomenalną pracę. Mimo odległości od centrum miasta lata stamtąd 3 mln pasażerów rocznie – przyznał.

Centralny Port Komunikacyjny

CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy (węzłowy port lotniczy), kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu, w odległości około 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 30 km kw. ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w ramach pierwszego etapu ma być w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

CZYTAJ TAKŻE

Rząd aktualizuje strategię lotniczą dla Polski

Post Comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Verified by ExactMetrics